Kopen op rekening Voor zakelijke klanten
Professioneel advies 20 jaar ervaring
Gratis verzending Dropshipment mogelijk
KommaGoRoutershopWifishop

Kabelinternet groeit ten koste van ADSL

De Nederlandse breedbandmarkt is in het derde kwartaal met 0,8 procent gegroeid, ondanks een daling van 12.700 in het aantal DSL-aansluitingen. Door 38.300 netto addities komt het totaal nu op 5,996 miljoen, blijkt uit het kwartaalrapport Dutch Broadband Q3 2009. Het aantal DSL aansluitingen daalde met 0,4 procent tot 3,542 miljoen. Kabelbreedband groeide met 1,5 procent tot 2,294 miljoen, FTTH met 12 procent tot 160.000.

Het is voor het eerst sinds het bestaan van DSL-diensten dat het aantal terugloopt. De introductie van Eurodocsis 3.0 op de kabel met snelheden tot 120 Mbps downlink en de verdere uitrol van glasvezel laten zich gelden en het lijkt erop dat de Nederlandse consument klaar is voor snelheden van 24 Mbps of meer.

De penetratie (over alle dragers) steeg verder tot 82,2 procent van alle huishoudens, 2,4 procentpunt hoger dan een jaar geleden. De penetratie steeg tot 36,2 per 100 inwoners, tegen 35,1 procent op 30 september 2008.

Van alle internetserviceproviders zag Ziggo de hoogste netto groei, namelijk 18.000. De kabelaar wordt gevolgd door Tele2 (DSL) met 15.000 en UPC (kabel) met 14.500. Ziggo blijft de grootste, met 1,418 miljoen klanten per eind september, gevolgd door Internet van KPN emt 1,161 miljoen. UPC is derde met 707.900 eenheden. UPC won op de nummer vier, DSL-provider Het Net, dat 11.000 klanten verloor op 670.000. Tele2 blijft nummer vijf met 390.500 (+15.000).